تـــــــــــــ ر ـــــــــــــا یـــــــــــخ

تاریخ
تاریخ
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین مطالب
نویسندگان
پیوندها
جمعه, ۲۰ آذر ۱۳۹۴، ۰۹:۱۶ ق.ظ

سفر به مانیل؛ پایتخت هزار رنگ فیلیپین

شاید هیچ صفتی به‌اندازه «مروارید شرق» روایتگر زیبایی‌های پایتخت فیلیپین نباشد؛ شهری که زیبایی‌هایش را تنها برای کاشفانش رمزگشایی می‌کند.
وب سایت همشهری شش و هفت - فاطمه عسگری‌آزاد: شاید هیچ صفتی به‌اندازه «مروارید شرق» روایتگر زیبایی‌های پایتخت فیلیپین نباشد؛ شهری که زیبایی‌هایش را تنها برای کاشفانش رمزگشایی می‌کند. اگر شهرهای بزرگ را دوست دارید؛ قطعا عاشق مانیل خواهید شد؛ شهری ‌شگفت‌انگیز که رستوران‌ها و فروشگاه‌های آن 24 ساعته باز هستند. مانیل شهری است با ترکیبی از فرهنگ‌های مختلف بومی، اسپانیایی، چینی و آمریکایی. 

شهر هزار رنگ

مانیل نقطه شروع‌ خوبی برای سفر به فیلیپین است؛ پایتختی که چکیده تمام شهرهای این سرزمین به شمار می‌رود. مانیل با 12 میلیون جمعیت یک هرج و مرج به تمام معناست، تضاد طبقاتی در این شهر بیداد می‌کند. در حالی که کودکان فقیر بسیاری را در حال پاک کردن شیشه‌های خودرو می‌بینید مراکز خرید مانیل مملو از ثروتمندان است. بازار آسمان‌خراش‌ها در مانیل مانند بسیاری از شهرهای آسیایی داغ است.

در عین حال که منطقه قدیمی شهر هنوز رگ و ریشه‌های تاریخی خود را حفظ کرده است، در محله‌هایی مانند ماکاتی، اورتیگاس و بونیفاکیو می‌توانید جلوه‌های مدرن شهری را بیابید. مانیل تاریخ پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشته است؛ در قرن 15 پس از آمدن سلطان برونئی مردم این شهر به اسلام گرویدند اما در سال 1571 اسپانیا توانست بر سپاه محلی غلبه کند و این شهر را به مستعمره‌اش تبدیل کرد. 

در سال 1863 زلزله فاجعه‌باری در مانیل رخ داد که شهر را تا حدود زیادی به یک خرابه تبدیل کرد و بعد از آن مانیل مدرن از دل خرابه‌ها بیرون آمد. اگر به دنبال کشف روح خلاق مانیل هستید بهتر است سری به گالری‌ها یا کنسرت‌های موسیقی بزنید.

 مانیل جدا از شلوغی، هرج و مرج و آلودگی‌هایش یک کلانشهر زیباست. اگر از تراکم جمعیت در شهر کلافه شدید بهتر است مانند مردم محلی سری به پارک‌ها و باغ‌های آرام شهر بزنید. در سفرتان به مانیل از جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و مدرن لذت خواهید برد.

چگونه برویم؟

ویزای توریستی فیلیپین ویزای یک ماهه است که می‌توان تا سه ماه آن را تمدید کرد. برای اخذ ویزا باید همراه با اصل پاسپورت، دو قطعه عکس، تاییدیه حساب بانکی، بلیت و برگه رزرو هتل به سفارت مراجعه کنید. حضور فرد برای مصاحبه هم الزامی است. سفارت فیلیپین در خیابان ولیعصر بالاتر از پارک وی و در خیابان خیام قرار دارد. برای رسیدن به مانیل می‌توانید از خطوط هوایی الاتحاد، قطر و امارات استفاده کنید.

جیپنی سواری


جیپنی (Jeepney) یکی از قدیمی‌ترین وسایل حمل و نقل عمومی در فیلیپین است که برای توریست‌ها جذابیت زیادی دارد. جیپنی یادگار حضور آمریکایی‌ها در فیلیپین است. بعد از پایان جنگ جهانی دوم صدها ماشین جیپ توسط محلی‌ها از آمریکایی‌ها خریداری شد و به مرور مردم این شهر این وسایل را با فرهنگ و هنر خود تغییر دادند. جیپنی‌های رنگارنگ و شلوغ امروز بخشی از زندگی مردم مانیل است. 

شهر هزار رنگ

با اینکه این وسیله شما را دقیقا به مقصدتان نمی‌رساند اما تجربه آن به توریست‌ها توصیه می‌شود. مترو مانیل وسیله خوبی برای فرار از شلوغی‌های خیابان است اما در ساعات اوج بهتر است از سوار شدن به مترو خودداری کنید. تاکسی‌ در مانیل فراوان است اما از آنجایی که ترافیک خیابان‌های اصلی بسیار زیاد است فقط در مسیرهای طولانی از آن استفاده کنید. بسیاری از رانندگان به زبان انگلیسی تسلط دارند.

جشنواره‌ها

مردم مانیل با سنت‌ها و فرهنگ‌های مختلف کنار یکدیگر جمع شده‌اند و همین باعث شده این شهر میزبان جشنواره‌های فرهنگی و مذهبی گوناگونی باشد. مردم مانیل در رویدادهای فرهنگی با لباس‌های رنگارنگ به خیابان‌های شهر می‌آیند و هر مناسبتی حال و هوای شهر را دگرگون می‌کند. در ادامه شما را با چند نمونه از جشنواره‌های این شهر آشنا خواهیم کرد.

شهر هزار رنگ

جشنواره بامبو

در ماه فوریه مانیل میزبان یکی از منحصر به فردترین جشنواره‌های موسیقی بین‌المللی است. این جشنواره که در کلیسای سنت جوزف برگزار می‌شود، به موسیقی‌های مذهبی تاکید دارد و بامبو یکی از آلات اصلی این موسیقی‌هاست.

کریسمس

کریسمس در مانیل حال و هوای خاصی دارد. از چند ماه قبل از جشن سال نوی میلادی تمام مراکز خرید شهر پر از وسایل تزئینی می‌شود و پروازها برای مانیل از ماه‌ها قبل رزرو می‌شود. مراکز خرید شهر مانیل در روزهای آخر سال حراج‌های بزرگی برگزار می‌کنند و همین باعث افزایش شلوغی پاساژها می‌شود.

جشن سال نوی چینی

چینی‌های مقیم مانیل جشن سال نوی خود را با شکوه هر چه تمام‌تر برگزار می‌کنند. در روز اول سال نوی چینی آتش بازی و رقص سنتی در تمام مانیل فراگیر می‌شود. سال نوی چینی در مانیل چیزی کم از ظرافت‌های سال نوی چین در کشورهای دیگر ندارد. جشن سال نوی چینی در محله چینی‌های مانیل بسیار دیدنی است.

شهر هزار رنگ

جشنواره ایسیدرو

جشنواره سنت ایسیدرو (Isidro) به عنوان رنگارنگ‌ترین و پر زرق و برق‌ترین رویداد فرهنگی مانیل مشهور است. این جشنواره ریشه‌های مذهبی دارد  و در سراسر شهر برگزار می‌شود. در این روز مردم شهر با لباس‌های نو به خیابان‌ها می‌آیند و شیرینی پخش می‌کنند.

ترکیبی از آشپزی ملل

مانیل برای دوستداران غذا یک ترکیب شگفت‌آور از آشپزی ملل مختلف است. شما می‌توانید در بشقاب‌های محلی ردپایی از آشپزی اسپانیا، آمریکا و چین را بیابید. اگر اهل ریسک کردن هستید می‌توانید سراغ غذاهای خیابانی بروید. در این دکه‌ها انواع ماهی و تخم‌مرغ به شیوه‌های مختلف سرخ می‌شوند و مزه‌های عجیبی دارند. اگر دنبال رستوران‌های شیک همراه با غذاهای درجه یک هستید بهتر است سری به مرکز خرید گرین بلت بزنید. 

شهر هزار رنگ

تمام وعده‌های غذایی یک روزتان را می‌توانید در این مرکز خرید و کافه‌ها و رستوران‌های اطرافش پر کنید. رستوران مسا فیلیپینو (Mesa Filipino) در این محدوده یکی از بهترین گزینه‌ها برای امتحان کردن غذای محلی مانیل است. مو نودل بار(Mu Noodle Bar) با آشپزهای خلاق چینی‌اش شما را با دنیای غذاهای نودل آشنا خواهد کرد. در مانیل بعد از پایان غذای‌تان باید حتما دسر بستنی مخصوص را امتحان کنید. رستوران‌های حلال در پایتخت فیلیپین هم بسیار است؛ شاورما اسنک سنتر، موداز چیکن و کافه آساداس بهترین آنهاست.

تقویم سفر

از آنجایی که آب و هوای مانیل در تمام طول سال گرم است، زمستان و پاییز بهترین موعد برای گشت و گذار در پایتخت فیلیپین است. در این فصول آب و هوا نسبتا خشک است و رطوبت شما را چندان آزار نمی‌دهد. در فصل خشک توریست‌ها به فیلیپین هجوم می‌آورند بنابراین انتظار افزایش نرخ بلیت‌ها و هتل‌ها را داشته باشید. اگر دوست دارید پایتخت فیلیپین را در بهترین شرایط هوایی ببینید باید سفرتان را در بین ماه‌های آذر تا اسفند برنامه‌ریزی کنید.

بهترین مکان اقامت

مانیل شهر تضادهاست؛ در این شهر می‌توانید با هر بودجه‌ای که دارید اتاق کرایه کنید. اگر اهل ولخرجی هستید هتل‌های پنج ستاره این شهر شگفت زده‌تان خواهد کرد اما اگر برای سفرتان بودجه محدودی در نظر گرفتید باز هم مانیل انتخاب‌های متعددی پیش رویتان خواهد گذاشت.

هتل ستارگان

هتل مانیل یکی از بزرگ‌ترین و مشهورترین هتل‌های آسیاست؛ هتلی که مهمانان مشهوری از ژنرال مک آرتور گرفته تا گروه بیتلز و جان اف کندی را در فهرست مهمانان مشهور خود دارد. این هتل بیش از 100 سال سابقه درخشان دارد و بازسازی‌های بسیار باعث شده تا هنوز مانیل بهترین هتل شهر باشد. اتاق‌های این هتل به زیبایی تزئین شده و می‌توانید از امکانات هتل اعم از رستوران و استخر فضای باز استفاده کنید. برای اقامت در این هتل پنج  ستاره باید شبی 120 دلار بپردازید.

یکی از بهترین انتخاب‌ها

هتل پنینسولای مانیل با طراحی بی‌نظیر یکی از بهترین انتخاب‌های شهر است.افه این هتل با خدمات 24 ساعته یکی از محبوب‌ترین کافه‌های شهر است. اتاق‎های این هتل بزرگ و مجهز اند و استخر روباز، جکوزی و سالن تندرستی از امکانات این هتل است. اگر دوست دارید غذاهای بین‌المللی بخورید بهتر است سراغ رستوران اسکولتا بروید اما اگر دنبال غذاهای فیلیپینی هستید رستوران اسپایس با طعم‌های بی‌نظیرش شما را غافلگیر خواهد کرد. برای اقامت یک شب در این هتل پنج ستاره باید 100 دلار بپردازید.

شهر هزار رنگ

به سبک معماری رنسانس

اگر از سفر زمان استقبال می‌کنید اقامت در هتل لونتا را از دست ندهید. باز شدن درهای هتل لونتا شما را با معماری و طراحی رنسانس فرانسه روبرو خواهد کرد. این هتل سمبل شکوه و عظمت مانیل پیش از جنگ جهانی دوم است.

 نمای زیبای پارک ریزال از اتاق‌های بزرگ و پر شکوه  لونتا بسیار دیدنی است. تمام اتاق‌های این هتل مجهز به یخچال، فریزر، تلویزیون و اینترنت پرسرعت رایگان است. برای اقامت در این هتل سه ستاره باید شبی 70 دلار بپردازید.

محبوب تجار

هتل محبوب تجار و بازرگانان فیلیپینی هتل لنجد ویلاست؛ هتلی با دکوراسیون چوبی و یک عمارت اسپانیایی زیبا. اتاق‌های این هتل مجهز به تهویه مطبوع اند و تلویزیون کابلی و حمام مجهز از دیگر امکانات اتاق‌های این هتل است.

این هتل مجهز به استخر روباز و سالن ورزشی است.  همچنین مجهز به یک رستوران سنتی است که برای مهمانان انواع غذاهای لذیذ فیلیپینی را مهیا می‌کند. برای اقامت یک شب در این هتل باید شبی 50 دلار بپردازید.

72 ساعت در پایتخت فیلیپین
 
قبل از اینکه چمدان‌تان را به مقصد مانیل ببندید بهتر است بدانید که با چه شهری رو برو هستید؛ تاریخ و فرهنگ فیلیپین بیش از هر جایی در این شهر رخ‌نمایی می‌کند اما از سوی دیگر شلوغی و ازدحام خیابان‌ها ممکن است هر توریستی را غافلگیر کند. گردش در مانیل به وسیله نقشه بسیار آسان است. اگر روی گوشی همراه‌تان یک نقشه شهر داشته باشید می‌توانید به راحتی به مقصدتان برسید.

گردش تاریخی

مانیل یک شهر تاریخی با فرهنگ غنی است. گرچه زلزله بسیاری از آثار باستانی را از بین برد اما هنوز می‌توان ردپای سنت و تاریخ را در کوچه‌های شهر پیدا کرد.

موزه ملی

موزه ملی مانیل برای علاقه‌مندان به آثار فرهنگی و تاریخی یکی از جذاب‌ترین نقاط گردشگری شهر است. شما در این موزه می‌توانید شاهکار معروف و خیره‌کننده خوان لونا را از نزدیک مشاهده کنید. گردش در موزه ملی مساوی با قدم زدن در گنجینه‌ تاریخی فیلیپین است. هزینه موزه برای گروه‌های توریستی ارزان‌تر است.

شهر هزار رنگ

بخش قدیمی

قدیمی‌ترین منطقه مانیل اینتراموروس (Intramuros) نشانگر فرهنگ و سنت غنی مردم شهر است. کلیساهای اسپانیایی، صومعه‌ها، مدارس و دیگر ساختمان‌های قدیمی این منطقه یادگارهای تاریخی شهر است. اگر به فرهنگ و تاریخ شهر علاقه دارید بهتر است موزه‌های این منطقه را از دست ندهید.

شهر هزار رنگ

ملاقات با پیشگوها

گرچه به گردشگران توصیه می‌شود روزهای جمعه اطراف خیابان کویاپو پیدایشان نشود اما در باقی روزهای هفته این خیابان بسیار دیدنی است. اگر دوست دارید با شیوه زندگی مردم فیلیپین آشنا شوید و فرهنگ روزمره آنها را کشف کنید اینجا نقطه شروع است. در اطراف کلیسای کویاپو همه جور آدمی پیدا می‌شود؛ از پیشگو گرفته تا دستفروشان طب گیاهی.

بازیابی آرامش

مانیل با 12 میلیون جمعیت جزو پایتخت‌های شلوغ جهان محسوب می‌شود. توریست‌ها در ابتدای ورودشان به این شهر ممکن است از این ازدحام جمعیت کلافه شوند اما راه فرار از شلوغی‌ها پناه بردن به مکان‌های دنج شهر است.

پارک قهرمان ملی

پارک ریزال(Rizal) که به نام لونتا(Luneta) هم مشهور است، در نزدیکی منطقه تاریخی شهر واقع شده است. این پارک به احترام قهرمان ملی دکتر خوزه ریزال (نویسنده و روشنفکر انقلابی) که در سال 1896 در این منطقه هدف تیراندازی قرار گرفت، ساخته شده است. این پارک 22 هکتار مساحت دارد و برای مردم شهر یک پناهگاه آرام برای پیدا کردن آرامش در دل یک شهر شلوغ است.

شهر هزار رنگ

منظره بی‌نظیر دریا

بهترین مکان برای پیاده‌روی و تماشای غروب خورشید بیوالک (Baywalk) است؛ منطقه‌ای بین سفارت آمریکا و مرکز فرهنگی فیلیپین با نمای زیبایی از دریا. صبح‌ها این منطقه پر از دوچرخه‌سواران و ورزشکارانی است که صبح خود را با تمرینات ورزشی منظم آغاز می‌کنند. زمانی که خورشید غروب می‌کند مردم روی نیمکت‌ها می‌نشینند و به دریا خیره می‌شوند. این منطقه برای مردم فیلیپین اهمیت بسیاری دارد.

قایق سواری

سی سی پی یا سد دریایی منطقه محبوب مردم محلی است. اینجا می‌توان از هوای پاک کنار دریا لذت برد. در این منطقه می‌توانید یک قایق اژدهایی شکل سوار شوید و طبق سنت مردم شهر دلتان را به دریا بزنید. در روزهای عادی این محدوده پر از ورزشکارانی است که برای انجام تمرینات روزانه به هوای آزاد پناه آورده‌اند.

ماجراجویی

مردم مانیل فرهنگ پیچیده‌ای دارند. سال‌ها استعمار کشورهای گوناگون هر کدام تا حدودی این فرهنگ را تغییر داده است. برای کشف فرهنگ زندگی روزمره مانیل باید مقداری چاشنی ماجراجویی به سفرتان اضافه کنید.

میراث استعماری

مالات در دوران غلبه آمریکایی‌ها، منطقه مسکونی خانواده‌های آمریکایی بود، به همین دلیل هنوز هم حال و هوای آمریکایی‌ دارد و یکی از گران‌ترین مناطق پایتخت به شمار می‌رود. امروز این منطقه به واسطه کافه‌ها و رستوران‌های لوکس‌اش بین توریست‌ها مشهور است. این منطقه شهر 24 ساعته باز است.

باغ وحش

در 25 جولای سال 1959 باغ وحش مانیل برای عموم مردم راه‌اندازی شد. این باغ وحش علاوه بر کاربرد تفریحی برای آموزش و مطالعه درباره گیاهان و جانوران مختلف استفاده می‌شود. مساحت باغ وحش 5.5 هکتار است که خانه بیش از 500 حیوان محسوب می‌شود. باغ وحش مانیل برای گردش یک روزه همراه با خانواده یک مکان مناسب است.

شهر هزار رنگ

بازار چانه‌زن‌ها

اگر اهل چانه زدن در خرید هستید دیویسوریا (Divisoria) برایتان یک بازار ایده‌آل است. تمام مردم فیلیپین از اقصی نقاط این کشور برای خرید و معامله‌های اصلی به این خیابان می‌آیند. در ایام کریسمس گرچه تراکم این جمعیت افزایش پیدا می‌کند اما حال و هوای خیابان بسیار دوست داشتنی است. این بازار برای کسانی که عاشق مراکز خرید رنگارنگ هستند جذابیت زیادی دارد.

منبع:برترین ها
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۹/۲۰
سامان خانجانی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی