تـــــــــــــ ر ـــــــــــــا یـــــــــــخ

تاریخ
تاریخ
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین مطالب
نویسندگان
پیوندها
جمعه, ۴ دی ۱۳۹۴، ۰۷:۱۸ ب.ظ

خاندان واسا

اگر بخواهیم به تاریخ اروپای شرقی و شمالی در قرون ۱۶ و ۱۷ بپردازیم ، لازم است نگاهی به سرگذشت خاندان واسا داشته باشیم. این خاندان سلطنتی در قرن ۱۶ میلادی – هنگام قیام مردم سوئد علیه سلطه دانمارک – پا به عرصه قدرت نهادند و توانستند امپراتوری سوئد را در قرن ۱۷ تاسیس کنند.

این خاندان اشرافی که از منطقه اوپلند در شرق سوئد برخاسته بودند ، در ۱۵۲۰ میلادی به عنوان گزینه اصلی حکومت بر سوئد مطرح شدند. در این زمان ، سوئد تحت سلطه دانمارک قرار داشت. هنگامی که در ۱۵۲۳ میلادی ، سوئدی‌ها قیام خود علیه دانمارک را آغاز کردند ، گوستاو واسا (رئیس خاندان واسا) رهبری مردم را بر عهده گرفت.

حکومت بر سوئد

سوئدی‌ها توانستند به پیروزی دست یافته و به استقلال برسند. گوستاو واسا به واسطه اشراف سوئدی به عنوان شاه ملت سوئد برگزیده شد. پس از او ، ۶ پادشاه از خاندان واسا بر سوئد حکمرانی کردند. خاندان واسا طی این مدت توانستند با افزایش قلمرو سوئد و تاسیس ارتشی نیرومند ، امپراتوری وسیعی در اروپای شمالی پدید آورند.

حکومت بر لهستان

در ۱۵۸۷ میلادی ، بحرانی در رهبری لهستان به وجود آمد. تاج و تختی بی وارث و وجود هرج و مرج در لهستان ، اشراف را بر آن داشت که طی جلسه‌ای شاه آینده مملکت را برگزینند. آنان پس از زد و بندهای فراوان ، زیگسموند واسا – فرزند یوهان شاه سوئد – را به عنوان پادشاه لهستان برگزیدند.

زیگیسموند واسا ؛ سرسلسله شاخه لهستانی خاندان واسا

زیگیسموند با مرگ پدرش در ۱۵۹۲ میلادی ، قدرت در سوئد را نیز بدست آورد و اینک فرمانروای امپراتوری بزرگ لهستان-لیتوانی و سوئد گردید. این وحدت به نتیجه نرسید تا این که ، در ۱۵۹۹ میلادی دوک شارل واسا – عموی زیگیسموند واسا – در سوئد سر به شورش برداشت و به عنوان شارل نهم به پادشاهی رسید ؛ نتیجه اصلی این قیام این بود که لهستان و سوئد از هم جدا شدند و هم چنین ، خاندان واسا به دو شعبه تقسیم شد.

شاخه اول که تا ۱۶۵۴ میلادی بر سوئد فرمان راندند و شاخه دوم که تا زمان نوه زیگیسموند – شاه ژان کازیمیر – در ۱۶۶۸ بر لهستان سلطنت کردند. طی این سالها ، رقابت شدیدی میان این دو شعبه وجود داشت.

شارل نهم ؛ سرسلسله شاخه سوئدی خاندان واسا

انقراض خاندان واسا

خاندان واسا در ۱۶۵۴ میلادی ، قدرت در سوئد را از دست دادند ؛ به این صورت که با مرگ شاه گوستاو آدولف در ۱۶۳۲ و از آنجا که او وارثی نداشت ، تنها فرزند و دخترش ، کریستینا ، به جای او به حکومت رسید. ملکه کریستینا که علاقه چندانی به سلطنت نداشت و اکثر اوقات را به امور هنری می گذراند ، در ۱۶۵۴ میلادی از سلطنت کناره‌گیری کرد و ضمن گرویدن به مذهب کاتولیسم (که در سوئد غیرقانونی بود) از کشور خارج شد. با مرگ او در ۱۶۸۹ شاخه سوئدی خاندان واسا منقرض گردید.

در لهستان نیز ، اوضاع برای خاندان واسا متزلزل بود. در ۱۶۶۸ میلادی ، شاه ژان کازیمیر که به شدت مورد انتقاد مخالفان قرار داشت و پایه‌های سلطنتش لرزان بود ، از حکومت کناره‌گیری کرد بی آن که وارثی مذکر داشته باشد. هنگامی که او در ۱۶۷۲ درگذشت ، شاخه لهستانی خاندان واسا از میان رفت.

 

 

tarikh1

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۱۰/۰۴
سامان خانجانی

خاندان واسا

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی