تـــــــــــــ ر ـــــــــــــا یـــــــــــخ

تاریخ
تاریخ
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین مطالب
نویسندگان
پیوندها
جمعه, ۴ دی ۱۳۹۴، ۰۷:۱۵ ب.ظ

سقوط جمهوری روم

پس از مرگ سزار ، قاتلان وی به دلیل خشم مردم از پایتخت گریخته و قدرت به آنتوان ، یکی از سیاستمداران کشور، سپرده شد اما پسرخوانده ی ۱۹ ساله ی سزار یعنی اُکتاویانوس خود را جانشین او نامید.

اوضاع به شدت متشنج شده بود. در مشرق ، قاتلان سزار لشکر بزرگی را آماده کردند؛ در اسپانیا ، پسر پمپه که از گوشه نشینی دست کشیده بود ، طرفداران او را دور خویش جمع کرد و در ایتالیا نیز میان آنتوان و اکتاویانوس ، جنگ و درگیری جریان داشت.

اکتاویانوس

آنتوان

سنا از اکتاویانوس حمایت کرد. آنتوان در ۴۳ ق.م. با این پیش آمدها شکست خورده و از ایتالیا خارج شد.

دومین حکومت سه نفری روم

پس از مدتی با وساطت سنا ، دومین حکومت سه نفری را میان آنتوان و اکتاویانوس و لِپید ، یکی از طرفداران سزار ، به وجود آوردند. این سه شروع به قلع و قمع مخالفان کرده و اوضاع را آرام نمودند.

در سال ۴۲ ق.م. نیروهای روم به فرماندهی اکتاویانوس و آنتوان به مقدونیه رفته و بر ارتش قاتلان و مخالفان سزار پیروز شدند. دو سردار این سپاه یعنی بروتوس و کاسیوس خودکشی کردند.

مدتی بعد آنتوان به مصر رفته و با کلئوپاترا ، ملکه ی مصر ، متحد شد و سپس به ایتالیا بازگشت. در آنجا اراضی روم را میان یکدیگر تقسیم کردند. (۳۹ ق.م.) مغرب به اکتاویانوس ، مشرق به آنتوان و آفریقا به لپید رسید.

این اتحاد نتوانست پایدار بماند. در ۳۶ ق.م. میانه ی اکتاویانوس و لپید به هم خورد. لپید ، که او را تنها گذاشته بودند،از فرماندهی دست کشید و آفریقا به اکتاویانوس ملحق شد.اینک دیگر حکومت سه نفری وجود نداشت. همانند زمانی که کراسوس کشته شد و سزار و پمپه به جان هم افتادند ، این باز نیز جنگ بزرگی میان آنتوان و اکتاویانوس درگرفت.

روابط میان آنتوان و اکتاویانوس نیز روز به روز بدتر می شد. آنتوان تبدیل به فردی ولخرج شده بود که در کاخ های مجلل به سر می برد و همواره استبداد خود را نمایان می ساخت. اکتاویانوس به فردی محبوب میان مردم تبدیل شده بود که مالیات ها را کاهش داد و سنا را محترم می شمرد.

سومین جنگ داخلی روم

جنگ در ۳۱ ق.م. آغاز شد. اکتاویانوس با لقب کنسول ارتشی بزرگ را جمع کرد. در مقابل ، آنتوان و کلئوپاترا تمام نیروهای مشرق و ناوگانی عظیم را تهیه کردند که دو برابر قوای دشمن بود. نیروهای زمینی و دریایی دو طرف در دماغه آکتیوم نزدیک ایپر (شمال غربی یونان ) به هم رسیدند.

در این نبرد ، کلئوپاترا که قصد داشت با نیروهای دریایی بجنگد ، نبرد را ترک کرد و آنتوان متحمل شکست بزرگی شد. بدین ترتیب ، اکتاویانوس بر ارتش عظیم دشمن پیروز شد و آنها را وادار به تسلیم کرد.

نبرد آکتیوم

آنتوان و کلئوپاترا به مصر برگشتند و اکتاویانوس نیز در تعقیب آنان وارد اسکندریه شد. آنتوان قصد داشت جنگ را ادامه دهد اما هنگامی که همه حتی کلئوپاترا وی را تنها گذاشتند ، خودکشی کرد. کلئوپاترا نیز که اسیر شده بود ، همین کار را کرد و مصر در ۳۰ ق.م. رسماً یکی از ایالات رومی شد.

سپس اکتاویانوس به ایتالیا بازگشت و تمامی اختیارات را در دست گرفت. در سال ۲۷ ق.م. سنای رم که اکنون بی قدرت شده بود ، به وی لقب آگوستوس داد. این واقعه ، نشانه ی سقوط جمهوری روم بود. سقوطی که آرام و به تدریج رخ داد. از این زمان تا ۴۷۶ میلادی سلسله ای از امپراتوران بر روم حکومت کردند.

\

 

tarikh1

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۱۰/۰۴

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی