تـــــــــــــ ر ـــــــــــــا یـــــــــــخ

تاریخ
تاریخ
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین مطالب
نویسندگان
پیوندها
جمعه, ۴ دی ۱۳۹۴، ۰۷:۲۵ ب.ظ

نبرد تاننبرگ؛ سال ۱۹۱۴

در تابستان ۱۹۱۴ دو اتفاق مهم ، روند جنگ جهانی اول را تغییر داد. نخستین رویداد ، نبرد اول مارن که به پایان پیشروی آلمان در فرانسه منتهی شد. دومین واقعه نیز نبرد تاننبرگ میان آلمان و روسیه بود که با شکست خفت‌بار روسها پایان یافت.

روسها بلافاصله پس از آغاز جنگ جهانی اول ، به آلمان و اتریش-مجارستان اعلان جنگ دادند. ارتش روسیه که به سرعت بسیج شد ،بزرگترین نیروی نظامی آن زمان به حساب می آمد.

ارتش روسیهعملیات نظامی خود را با حمله به منطقه پروس شرقی – یکی از ایالات آلمان – آغاز کرد. دو لشکر روسی مامور این عملیات بودند : نخستین لشکر به فرماندهی ژنرال رنکامپف و دومین لشکر نیز تحت فرماندهی ژنرال سامسونف قرار داشت. این حمله در اوت ۱۹۱۴ رسماً آغاز شد.

ژنرال سامسونف

ژنرال رنکامپف

آلمانی‌ها به سرعت دچار مشکل شدند. هدف آنان این بود که ابتدا بر فرانسه چیره شوند و سپس به سوی روسیه حرکت کنند اما بسیج سریع ارتش روسیه کار ژرمن‌ها را دشوار ساخت.

در روز ۲۰ اوت ۱۹۱۴ ستاد فرماندهی رنکامپف نتوانست با لشکر سامسونف ارتباط برقرار کند. به همین دلیل ، روسها تلاش کردند تا ارتباط بدون رمز با یکدیگر برقرار کنند. سازمان اطلاعات ارتش آلمان به سرعت از این اشتباه روسها استفاده کرد و به عدم ارتباط دو لشکر با هم پی برد.

دو ژنرال توانمند ارتش آلمان – اریش لودندورف و پل فون هیندنبورگ – از این فرصت بهره جستند تا ضربه‌ای مهلک به ارتش روسیه وارد آورند. آنان تمامی توان نظامی خود را به کار گرفته و به لشکر سامسونف که از دیگر نیروهای روسیه جدا افتاده بود ، یورش بردند. 

ژنرال هیندنبورگ

ژنرال لودندورف

لشکر گرفتارشده‌ی سامسونف در منطقه تاننبرگ – واقع در شمال شرقی لهستان کنونی – مورد حمله‌ی آلمانها واقع شد.(۲۶ اوت ۱۹۱۴) سامسونف نیمی از سربازان خود را طی چند روز آینده از دست داد و خود نیز در ۲۹ اوت خودکشی کرد.

آلمانی‌ها موفق شدند ۹۲ هزار سرباز روس را به اسارت بگیرند. ۳۰ هزار نفر از لشکریان روسیه نیز کشته یا زخمی شدند؛ در حالی که ، ارتش آلمان تنها ۱۳ هزار سرباز را از دست داد.

نبرد تاننبرگ شکستی خردکننده برای روسیه بود. نقشه آنها برای فشار آوردن به آلمان بی نتیجه بود. اگرچه آلمانی‌ها از این پیروزی تاکتیکی ، بهره‌برداری کافی نکردند. از این پس ، جنگ در اروپای شرقی – که با نام جبهه شرق – شناخته می شود ، با تحرک و جابه‌جایی بیشتری نسبت به جبهه غرب انجام شد.

 

 

tarikh1

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی